>> Home

Inter-Sprint Banden bestaat 50 Jaar!

Wat in 1965 is begonnen als een “stapeltje banden” op de Feyenoordkade in Rotterdam is nu, 50 jaar later, uitgegroeid tot een bedrijf van wereldklasse. Onder de naam “Autobanden De Sprint” werden vanuit een eenvoudig bedrijfspandje de eerste autobanden aan de particulier verkocht. Enkele jaren later al werd er gestart met de nationale distributie van autobanden, niet veel later gevolgd door de internationale distributie. Nu, een halve eeuw later is “Autobanden De Sprint” uitgegroeid tot “Inter-Sprint”, een van de meest toonaangevende en gerenommeerde internationale spelers in de autobandendistributie.

Door het continue inspelen op de markbewegingen zonder daarbij de eigen visies en bedrijfsstrategieën uit het oog te verliezen is Inter-Sprint uitgegroeid tot één van de marktleiders met een zeer sterke concurrentiepositie. Op industrieterrein Moerdijk is een indrukwekkende bedrijfslocatie ontstaan van waaruit geheel Europa van banden en wielen wordt voorzien.

Een imposant resultaat wat Inter-Sprint mede aan de grote groep trouwe klanten te danken heeft. Veelal klanten van het eerste uur.

Na de start in 1965 is het snel gegaan. Heel snel. Oprichter Job van Vliet was er van overtuigd dat het wagenpark in Nederland en de rest van Europa explosief zou gaan groeien. En al die auto’s hebben banden nodig. Het eenvoudige basis idee om te starten met verkoop van banden aan de particulier tegen scherpe prijzen was slechts het begin van het realiseren van zijn uiteindelijke doel; het nationaal en internationaal distribueren van autobanden en later ook wielen.

Stap voor stap bouwde Job van Vliet, samen met een alsmaar groeiende groep enthousiaste en gemotiveerde werknemers aan het bedrijf. Continue anticiperen op de marktbewegingen maar zonder de eigen visie en strategieën uit het oog te verliezen.

De gehanteerde, succesvolle strategieën voor de Nederlandse markt werden al snel doorgezet buiten de landsgrenzen maar wel met respect voor de cultuurverschillen en geldende handelsregels in het desbetreffend land. Ook deze strategie werkte goed.

Als je autobanden verkoopt ligt het voor de hand dat ook stalen en lichtmetalen wielen worden toegevoegd aan het assortiment. Vanuit de dochteronderneming Inter-Tyre worden in eerste instantie losse wielen geleverd aan de vakhandel. Al snel blijkt dat het kunnen leveren van compleet gemonteerde band/wielcombinaties een extra verkoopargument is. Naast het handmatig monteren is er geïnvesteerd in een vol automatische montagemachine die het mogelijk maakt om grote aantallen compleet gemonteerde sets in zeer korte tijd te kunnen leveren. Een paar jaar geleden is deze dienstverlenging verder uitgebreid met het leveren van complete sets aan de Nederlandse auto importeurs.

Beschikbaarheid maakt het verschil

De basis van het huidige succes is de direct beschikbare voorraad van banden en wielen. Zonder voldoende diversiteit, kwantiteit en kwaliteit op productniveau dreigt de service er onder te leiden. Wij beloven binnen 24 uur in Nederland te kunnen leveren en binnen 48 tot 72 uur in heel Europa.

De afdeling inkoop is continue bezig om de juiste voorraden in de juiste hoeveelheden op voorraad te leggen. In nauw overleg met de bandenfabrikanten van alle A-merken en de producenten van de private en exclusive labels worden de mogelijkheden bekeken en de inkoopstrategieën vastgesteld.

De markt, wereldwijd kritisch blijven volgen is onlosmakelijk verbonden met succesvol inkopen.

Het klinkt logisch, maar betekent nogal wat. Wij hebben meer dan tienduizend unieke producten, wat neerkomt op circa twee miljoen banden en honderdduizend wielen. Met een directe toegang tot een havenkade en een eigen containeroverslag wordt de voorraad op peil gehouden. Schepen komen van over de hele wereld om de loodsen van Inter-Sprint te vullen.

‘Uiteindelijk drijft alles op beschikbaarheid in combinatie met logistieke mogelijkheden, zowel intern als extern.’ Intern is de logistiek optimaal ingeregeld. Van iedere band en elk wiel is tot in detail bekend waar het ligt, zodat het gescande product vanuit het magazijn in de snelst denkbare tijd op de loopband ligt richting trailer. Daar begint de externe logistiek. Het eigen wagenpark -met circa vijftig trailers- vervoert de producten naar binnen- en buitenland. Er zijn afspraken gemaakt met  een aantal Europese vervoerders voor de levering van kleine voorraden. Dankzij de samenwerking met de verschillende vervoerders kunnen wij ook leveringen van twee of vier banden realiseren. Wij zeggen niet voor niks: “uw voorraad, onze verantwoordelijkheid”.

Online bestelsysteem

De voorraden in het (in eigen beheer ontwikkelde) online bestelsysteem zijn real time, zodat de klant precies kan zien hoeveel banden of wielen beschikbaar en direct leverbaar zijn.

Door de komst van e-commerce is de contactfrequentie met de klanten flink afgenomen. Sommige relaties spreek je nog maar een paar keer per maand. Dit maakt de contactmomenten die er nog zijn van groot belang. Dit maakt van de verkoper steeds meer een relatiebeheerder die in staat moet zijn om op ieder niveau een hoogwaardig gesprek te kunnen voeren en dan ook nog eens in de taal van de klant. Bij Inter-Sprint werken veel native speakers. Op de commerciële afdeling worden circa vijftien talen gesproken, om de klant optimaal te servicen en mogelijke taalbarrières te slechten.

Om optimale feeling met de markt te houden, houden wij er ook nog enkele B2C filialen op na in de Regio Rotterdam. ‘Dat zijn in feite pilot stores waar wij direct contact hebben met de klant van onze klant: de particulier’. Bij de Sprint Autobanden en Velgenwereld kunnen de particulieren terecht voor de aanschaf van banden en wielen. Dat doen we niet om een concurrent te zijn van onze klant, integendeel. We leggen er ons oor te luister in de markt. Wij willen weten wat er leeft bij elke schakel in de keten -van producent tot afnemer- om optimaal feeling met de markt te hebben en houden.

Nog even terug naar de locatie waar ooit de fundamenten van het huidige bedrijf zijn gelegd, de Stadionweg in Rotterdam. Op dit moment wordt het pand volledig opnieuw opgebouwd om volgend jaar feestelijk te worden geopend. Ook dan nog zal de naam “De Sprint autobanden” op de gevel prijken. Ter herinnering aan het feit hoe het hier 50 jaar geleden allemaal begonnen is.

50 Jaar Loterij

Een imposant resultaat wat wij mede aan de grote groep trouwe klanten te danken hebben.

Veel klanten zijn van het eerste uur maar zeker ook steeds meer nieuwe relaties die ons als leverancier weten te vinden en te waarderen. Wij vinden het logisch om bij het bereiken van deze mijlpaal, iedereen te bedanken voor de jarenlange klandizie en het in ons gestelde vertrouwen. Speciaal voor onze klanten hebben wij daarom een feestelijke loterij-actie ontwikkeld waarbij de klanten in de maanden mei, juni, juli en augustus mooie prijzen kunnen winnen.

De uitgebreide actie-omschrijving en de voorwaarden voor deelname vinden onze klanten na inloggen op ons online bestelsysteem. Heeft u nog een inloggegevens? Vraag deze dan vandaag nog aan en profiteer niet alleen van deze actie maar ook van alle mogelijkheden die ons online bestelsysteem u kan bieden! Stuur een mail naar sales@inter-sprint.nl of bel met een van onze verkoopspecialisten 0168 - 39 2000.

 

bestanden/content/50-jaar-isb-tijdlijn.jpg